check
גיליון 30: מכיתת הסמינר לארכיון: פרקים בהיסטוריה של מדיניות החוץ הישראלית | פוליטיקה

גיליון 30: מכיתת הסמינר לארכיון: פרקים בהיסטוריה של מדיניות החוץ הישראלית

גיליון 30: מכיתת הסמינר לארכיון: פרקים בהיסטוריה של מדיניות החוץ הישראלית

אנו שמחים להביא בפניכם את גיליון 30 של כתב העת פוליטיקה. 

גיליון 30 של כתב העת פוליטיקה מציג היבטים עדכניים ומרתקים של המעשה הפוליטי הן בזירה המקומית והן בזירה הבינלאומית. הגיליון מורכב מסימפוזיון הכולל ארבעה מאמרים והקדמה. המאמרים עוסקים בהיסטוריה הדיפלומטית והביטחונית של מדינת ישראל, נשענים על מקורות ראשוניים שלוקטו מארכיונים שונים בישראל, ותורמים תרומה חדשנית לבחינת סוגיות שטרם נחקרו באופן מעמיק. בדומה לגיליון הקודם (גיליון 29) של כתב העת, שנשא את הכותרת ״סימפוזיון – טראמפ וטראמפיזם״, גם הגיליון הנוכחי של פוליטיקה מציג סדרת מאמרים המתמקדים כולם בנושא ספציפי שטרם זכה לטיפול ראוי בספרות האקדמית. זאת מתוך אמונה בערך המוסף של גיליונות המציעים דיון מקיף ורב-ממדי בתופעה מחקרית או אמפירית אחת.

המאמרים בגיליון זה נכתבו במסגרת סמינר מתקדם שריכז ד״ר גדי היימן, שכותרתו ״מכיתת הסמינר לארכיון – פרקים בהיסטוריה של מדיניות החוץ הישראלית״. הם מציגים תמונה רחבה של סוגיות שהעסיקו את מדיניות החוץ הישראלית בעשורים הראשונים להקמת המדינה. המאמר הפותח את הגיליון הוא מאמרו של תום אשד, ״׳כאז כן עתה׳: חסידי אומות עולם ויחסי החוץ של מדינת ישראל משנות השישים לשנות השמונים״, אשר חושף את ההקשר הפוליטי של התואר ״חסידי אומות עולם״ במדיניות החוץ הישראלית. המאמר השני בגיליון, ״ליבי במערב: הבניית הזהות המערבית בישראל על רקע ‘שאלת קוריאה’ ב-1950", הוא מאמרה של לטם בסן, המתמקד בהשפעות של תפיסות אידיאולוגיות שונות על קבלת ההחלטות של הדרג הפוליטי בשאלת העימות המתגבש בין מזרח למערב. המאמר השלישי בגיליון הוא מאמרו של יונתן גרוסמן, ״נשיא ישראל כנשיא עם ישראל – ביקור הנשיא זלמן שזר בברזיל ביולי 1966 ויחסי ישראל, ברזיל והתפוצה היהודית״. המאמר עוסק ביחסים הדיפלומטיים בין ישראל לברזיל, כמו גם בין מדינת ישראל לתפוצה היהודית במדינה הלטינית. המאמר אשר חותם את הגיליון המיוחד הוא מאמרו של מבורך כהן – ״המחלוקת על פעולות הגמול של צה״ל בגבול ירדן בשנים 1953 – 1956 ('מקיביה ועד קלקיליה')" העוסק בקשר שבין מדיניות החוץ והביטחון הישראלית ופעולות התגמול של צה״ל בגבול ירדן בעשור הראשון להקמת המדינה.

אנחנו מודים לכותבי וכותבות המאמרים, לשופטות ולשופטים האנונימיים, לוועדה האקדמית של כתב העת, להנהלת מכון דייוויס ולכל מי שלקח חלק בהפקת הגיליון על תרומתו לתהליך, ומאחלים לקוראות ולקוראים קריאה מחכימה, מהנה ומעוררת מחשבה. תודה מיוחדת לד״ר דורון אלה ולד״ר דניאל ויינר, אשר סיימו את תפקידם כעורכים בכתב העת.

קריאה מהנה,

פרופ׳ דן מיודובניק וד״ר גליה פרס בר-נתן, עורכים
ניצן פייביש, עוזר עריכה

לגיליון המלא לחצו כאן

רשימת המאמרים בגיליון:

- הקדמה: ד"ר גדי היימן, סימפוזיון בנושא: מכיתת הסמינר לארכיון, פרקים בהיסטוריה של מדיניות החוץ הישראלית 

1. תום אשד,  'כאז כן עתה׳: חסידי אומות עולם ויחסי החוץ של מדינת ישראל משנות השישים לשנות השמונים

2. לוטם בסן-נייגט, ליבי במערב: הבניית הזהות המערבית בישראל על רקע ‘שאלת קוריאה’ ב-1950

3. ד"ר יונתן גרוסמן, נשיא ישראל כנשיא עם ישראל – ביקור הנשיא זלמן שזר בברזיל ביולי 1966 ויחסי ישראל, ברזיל והתפוצה היהודית

4. מבורך כהן, המחלוקת על פעולות הגמול של צה״ל בגבול ירדן בשנים 1953 – 1956 ('מקיביה ועד קלקיליה')